Menu

Cyclades Culture

Ελαιόλαδο και Μεσογειακή Διατροφή

Η Μεσογειακή διατροφή, πλούσια σε ελαιόλαδο, λαχανικά, φρούτα και άλλες φυτικές τροφές, είναι μία από τις πιο ισορροπημένες δίαιτες. Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό της είναι ότι η χρήση του ελαιολάδου ως πρωτεύουσα πηγή ενέργειας από φυτικά λίπη. Το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο είναι πηγή ακόρεστων λιπαρών οξέων και εκατοντάδων μικροστοιχείων, και ιδιαίτερα των αντιοξειδωτικών, ως φαινολικά συστατικά, βιταμίνη Ε (ή τοκοφερόλη) και καροτενίων [1].  Διαθέτει, επίσης, την απαραίτητη ποσότητα ακόρεστων λιπαρών οξέων σε μορφή λιποδιαλυτών βιταμινών όπως η βιταμίνη Ε, και αντιοξειδωτικών συστατικών όπως οι πολυφαινόλες, και φυσικά ενέργεια.

 

Ελαιόλαδο και Υγεία

Το ελαιόλαδο διαθέτει ενεργειακές μορφές οι οποίες βοηθούν στη διατήρηση της υγείας και της ευεξίας. Τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα του ελαιολάδου, σε αντίθεση με τα κορεσμένα trans λιπαρά οξέα τω ζωικών τροφών, δεν αυξάνουν τη συγκέντρωση της χοληστερίνης και έτσι αποφεύγεται ο κίνδυνος των καρδιαγγειακών νοσημάτων [2].

Επίσης, το ελαιόλαδο υποβοηθά το μεταβολισμό του λίπους, αυξάνοντας τα επίπεδα της «καλής» HDL-χοληστερίνης. Παράλληλα, έρευνες δείχνουν ότι μειώνεται η αρτηριακή πίεση σε φυσιολογικά και υπερτασικά άτομα αλλά και ο μεταβολισμός υδατανθράκων σε υγιείς και διαβητικούς τύπου ΙΙ [3].


References
1. Owen RW, Mier W, Giacosa A, Hule WE, Spiegelhalder B, Bartsch H. Phenolic compounds and squalene in olive oils: the concentration and antioxidant potential of total phenols, simple phenols, secoroids, lignans and squalene. Food Chem Toxicol 2000; 38:647–59.
2. Thomsen C, Storm H, Holst JJ, Hermansen H. Differential effects of saturated and monounsaturated fats on postprandial lipemia and glucagon-like peptide 1 responses in patients with type 2 diabetes. Am J Clin Nutr 2003; 77 :605–11.
3. Ros E. Dietary cis-monounsaturated fatty acids and metabolic control in type 2 diabetes. Am J Clin Nut 2003; 78 (Suppl.):617S–625S.